Monday, February 18, 2013

baker wannabe

Assalamualaikum..
Sekarang ni aku pun tak tau la..kenapa mood anak dara PAKCIK SAHIDAN yang PEMALAS nak masak kat dapur bertukar jadi RAJIN bile tengok resipi kek yang sonang-sonang..(nampak sangat aku ni minat nak bukak bakery..hewhew)..cerita die macam ni, aritu la kan, aku search ternet kononnya nak cari pasal panel disscussion untuk Muet, alih-alih otak aku ni melayang kat mana ntah tetiba terpikir nak makan kek..so dengan pantasnya kurang dari kilat, jari-jemariku ini telah merajinkan diri mereka untuk menaip perkataan -RESIPI KEK PELANGI-..coz dah lama sangat dah tak makan kek tu..dah dapat resipi tu, and then aku mintak la tolong mama belikan bahan-bahan nak wat kek yang sedemikiannyerpunn,..dengan excitednya mama yang nak sangat makan kek dicampur dengan ayah yang memang taksub giler dengan kek dan didarab dengan adik-adik yang dah lama tak makan kek..so hasilnya malam tu jugak aku wat kek..

Sekarang ni, aku makin suka pulak buat kek tu coz memang senang, bahan-bahan die pun memang senang nak sukat, tak payah guna gram, kilogram atau tan metrik bagai, just guna cawan edisi terhad kepunyaan mama je udah cukup doong..

Meh sini aq share sikit resipi yang aku dapat..bak kata omputih la kan, sharing is caring..=)
1 cawan gula halus/ kastor
1 cawan marjerin/ mentega
2 cawan tepung
3 biji telur
2 sudu susu pekat
1 sudu teh baking powder
1 penutup esen vanila
3 jenis pewarna

p/s; kalau guna tepung kek, tak payah taruk baking powder dah..nanti kembang sekembang-kembang nya kek korang tu.
p/s; kalau sukat tu, pastikan guna cawan yang sama, kalau guna cawan yang lain bentuk dan saiznya maka sukatan korang maybe tak sama padunya..dah macam ayat hipotesis la pulak
p/s: kalau korang nak buat lebih daripada 3 colour pun boleh..lawa gak tu

cara-caranya..meyh cik atin ajar erk..hehe
1. putarkan gula dengan marjerin sampai la kembang.
2. pecahkan telur dan masukkan satu persatu, and then putar lagi
3.masukkan esen vanila, tujuannya nak hilangkan bau hanyir MR. EGG tu tadi,..teruskan putar,,
4. masukkan pulak tepung yang dah dicampur dengan baking powder..putar lagi
5. masukkan pulak susu pekat..and putar lagi sampai semuanya dah sebati..dan berentikan putaran mesin tu
 6. bahagikan adunan kepada 3 bekas dan setiap letakkan pewarna yang berbeza..contoh nya,..cengginilah..


 7. lepastu masukkan dalam loyang ikut bentuk yang disukai..tak kisah la bulat ke bersegi..papeje..letak dalam mangkuk cup cake pun boleh jugak.masukkan aduan tu selang seli dengan colour baru la meriah gitu.dan ingat sebelum nak masukkan adunan tu, sapu merjerin kat dalam bekas tu sikit supaya kek tu tak la melekak kat loyang..kalau nak hiaskan kek dengan segala bensa alah pun boleh jugak. macam aku tabur je ceri potong secara harmoninya

 cunnya kamu wahai kek ku...wah wah wah

 8. lepastu bakar dalam oven dengan suhu 150 darjah celcius selama 30 minit..ingat,..bakar kek musti guna api bawah tau


nampak sangat jakun nya nak tunngu kek tu masak..lama lagi la cik kak atin oiittt...



 sementara tu sempat jugak la snap gambar dapur yang sememangnya dah macam tongkang pecah dah..huhuhu..my mom bisik jugak...tapi kek punya pasal..die redha aje dengan anak pompuan dia sorang ni..


 berselerak nya dapur..anak dara bertuah ni punya kerja...



 tengok tu..bukan nak letak dalam singki terus..cik atin pemalas..


tapi tahap kemalasan aku ni kejap je dah hilang..mood tetibe pulak tukar jadi rajin..ala-ala trafic light gitu,kejap merah, kejap kuning, kejap ijau,,.nasib baik trafic light tu ade 3 kaler je..kalau dah maunya dah macam jakun aku tengok trafic light kalau die ade 40 jenis warna..(ape ko melalut adik maniss oiii)



 dah kemas..hasil titik peluh keringat cik atin tau..fiuuu


 singki pun dah setel...segala benda yang tak dibasuh, habis disetelkan oleh cik atin...mmg keje aku pun selama ni...

 tengah-tengah lap meja makan time tu..tetibe..TING! yeah kek dah masak..baunya memang mengasyikkan sesape je yang ade kat dalam rumah tu..pastu masing-masing wat muka lapar mintak kek..yummmmyyy..sedap la saya buat...puji diri sendiri kejap..masuk bakul angkat sendiri betul budak sorang ni


  apa lagi tunngu...SERBU!!!


 ni la hasil aku wat adunan selapis-selapis tadi...nampak tak layer tu.. colourful kan..comel nya fatin shuhaida buat...okey..perasan jap..






















nampak tak PELANGI SENJA kat situ...hahaha..Nonsense la..



okeyla...hope sesape yang baca entry ni boleh la try wat kat rumah erk...
time tu sleep yoww..
have fun reading this story from cik atin..
=)

No comments:

Post a Comment