Tuesday, August 20, 2013

toturial "Screen Capture"

Assalamualaikum..
yuhooo..pergh lama kot tak update blog..
tapi sebelum tu nak wished selamat hari raya aidilfitri.. maaf zahir batin.. yela sekarangkan dalam mood raya hatta raya keduapuluhsatu pun tetap raya jugak.. yela raya kan sebulan.. buat masa sekarang ni takde mood lagi nak update pasal raya tapi nak update pasal trick atau boleh dikatakan tutorial la jugak..

now back to the story.. ramai yang tanya aku macam mane aku boleh buat screen capture guna phone galaxy Y je.. weyh ape korang ingat Apple je bleh buat screen capture bagai tu.. phone cenonet ni pun boleh la


antara yang bertanya:

cousin: kak yong, guane kak yong buleh wa mende niyh.. mek dok pahe.. mek dok ngaji pasaa mende ni lagi..
me: kak yong xde buat pe la mek.
cousin: cer kakyong aja mek guane wat mende niyh
(sepupu aku from kelantan. loghat kelantan dia memang pekat)

angah: along camner ko buat menda camni (sambil tunjuk pic screen capture)
me:ade lah mane
angah: ala ajar la..
(adek aku yang mengada tahap beruang kutub)

fren: woit, macam mane ko boleh buat macam ni
me: meyh sini aku ajar.. sonang banget
(kawan sekolah)

NOW!! meyh sini cik atin nak ajar buat screen capture.. asalkan phone korang tu jenis Android..ok
firstly phone korang mesti kena ade 2 button ni 
1. button sleep mode
2. button home..
 ok korang ade.. bagus

second step is:
1. tekan button home
2. tekan button sleep mode
3. lepaskan button sleep mode
4. lepaskan button home
5. (buat semua tu dalam tempoh kurang dari 3 saat). kalau tak phone korang akan sleep.

ok boleh fahamkan?..amacam senang tak..
lepas dah buat tu, korang jangan risau die akan terus save dalam satu file "screen capture"
so korang tak payah nak beli phone Apple semata-mata nak buat mende alah ni.. guna Android biasa pun boleh..

sebenarnya mende alah ni pun aku belajar dari orang.. adek angkat aku yang ajar kat wechat.. so thanks to him.. huhu..ok tu je lah kot.. nanti-nantilah aku update pasal raya-raya tu.. not in mood la sekarang ni..pening dengan pbs yang berlambak.. ok..

sekian terima kasih..


No comments:

Post a Comment