Tuesday, June 18, 2013

resepi: Pavlova

Assalamualaikum..

Hari nak share la pasal resepi pavlova yang senang tahap  beruang kutub.aku buat pavlova ni masa time cuti sekolah haritu. Biasela, kalau dah mama kerja, aku yang conquer dapur tu. Hahaha.  Memula kawan aku ade bagi resepi ni, die suruh aku try buat. So dengan rasa terharunya aku mengucapkan jutaan terima kasih yang tak terhingga kat die. Pastu dia boleh pulak cakap “atin, resepi ni aku copy kat internet je..huhu” huhh!!. Hampeh of the hampas betul ar. Akuni mati-mati la ingat itu memang resepi die rupa-rupanya resepi dari BLOG sis Zila Zainal ni. Thanks sis sebab share resepi ni.

Bahan-bahan
-4 biji telur (ambil putih sahaja)
-1 cawan gula kastor (kalau nak kurang manis, guna 3/4 cawan gula je)
-1/2 sudu kecil esen vanilla
-2 sudu besar tepung jagung
-1 sudu kecil cuka @ lemon juice (tengok apa yang ada dirumah.salah satu boleh guna)(tapi aku tak letak pun sebab xde cuka kat rumah)
-buah-buahan ikut citarasa anda contoh strawberry@ kiwi @ sunskist,,jenis yg masam sebab nak serasi dengan manis pavlova tu. kalau buah pun manis,nanti manis pulak rasa.(Jangan risau untuk guna buah-buah yang masam-masam, sebab bila dah bercampur-campur, masam tu dah tak rasa dah, lagi sedap lagi ada)

UNTUK TOPPING ;- 
-1 cawan WHIPPING CREAM
-1 1/2 sudu besar gula kastor
-1/2 teaspoon vanilla
#boleh juga guna buttercream.cuma tambah 1 cawan butter dengan 1 cawan shortening(lemak sayuran) dan gula aising,,putar sampai ringan


Cara-cara: meringue (adunan pavlova)
1.Pukul putih telur sampai kembang. Jangan lupa masukkan sikit-sikit gula kastor tadi sampai habis. Pukul sebati. Putih telur siap sedia bila terbalikkan bekas ia tidak terjatuh.
2.Kemudian ayakkan tepung jagung ke dalamnya. Jangan lupa esen vanilla dan cream of tartar. Kacau dengan cara balik kuap.
3.Masukkan dalam dulang pembakar yang di alas dengan kertas minyak. Ratakan. Bentukkan sesuka hati ikut citarasa anda. (aku alas guna kertas A4 je..haha)
4.Bakar 150 darjah celcius selama sejam. Bila sudah masak biar dalam oven 20 minit. Jika retak sedikit tidak mengapa. Kemudian keluarkan dari oven ( kalau oven tu jenis yang overheating kurangkan suhu pembakaran ke 130 darjah celcius takut nanti hangus)

Cara-cara: topping
1.Untuk topping ,masukkan semua bahan dan putar hingga kental.
2.Guna sudu ratakan atas pavlova. Bolehlah susun buah diatasnya.(aku guna buah angur hijau yang masam je)
3.Sedia untuk dimakan. Boleh jugak nak masukkan dalam peti ais dulu kemudian baru makan. Lagi sedap macam tu untuk kurangkan muak kat cream tuu..




Aku tak sempat nak snap gambar yang dah siap. Batery phone kong sebab dah 2 hari tak charge.ltak sempat nak tunggu batery phone tu full, kitaorang adek beradek dah hadap pavlova tu sampai habis. biasa la lapar..hehe. So korang tengok yang ade kat dalam oven ni je la erk. Sorry and have nice trying.

No comments:

Post a Comment