Thursday, May 30, 2013

resepi : Apam Polkadot Sukatan Cawan

Assalamualaikum..

Entry ni dah lama dah kepam dalam draft sampai naik bau masyem dah,..hehe.. tak de la sampai macam tu. Sebenarnya, haritu aku ade try nak buat apam polkadot. So aku cari la resepi dia kat internet. Punya la banyak website aku bukak sampai lupa resepi ni aku dapat dari website mana satu. Nampak tak tamaknya kat situ. Bukan ape, nak cari yang paling senang coz aku tak suka kerja nak leceh-leceh nak sukat menyukat bagai ni. Rasanya resepi ni aku dapat dari website MyResepi kot. Thanks kat orang yang share resepi ni. Bertambah pahala anda berkongsi ilmu. Dan aku pun nak tambah pahala jugak nak share resepi ni kat blog sendiri. Sesape rajin baca la erk. Hehe.

RESEPI APAM POLKADOT SUKATAN CAWAN (50-80 biji)

Bahan-bahan:
- 3 biji telur Gred A (dari peti sejuk)
- 2 ¼ cawan tepung gandum
- 1 ½ cawan gula halus
- ¾  cawan susu segar / santan cair
- 1 sudu kecil esen vanilla
- 3 sudu kecil baking powder
-1 sudu kecil ovalette
- filling / inti ( tak kesah la ape-ape pun. Jem strawberi pun boleh)
-Pewarna
-Papercups size medium
-piping bag
-acuan kuih lompang (kalau ade la, kalau takde takpe, x penting pun)

Cara-cara:
1.masukkan telur, gula, ovalette dan esen vanilla dalam mangkuk mixer. Pukul sampai kembang dengan kelajuan maksima.
2. lepastu, masukkan susu segar, baking powder,dan tepung gandum. Pukul sampai sebati dengan kelajuan maksima.
3. bahagikan adunan kepada bekas berlainan lepastu letak pewarna ikut pilihan masing-masing.
4. masukkan adunan yang dah diwarnakan tadi dalam pastik piping bag.
5. sediakan papercup (kalau boleh masukkan dalam acuan kuih lompang supaya apam tak la melepek)
6. picit adunan dalam papercup. Picit setengah je.
7. letakkan filling/ inti kat tengah-tengah (nak senang filling pun korang letak je dalam plastik piping bag senang sikit nak picit)
8. kemudian picit lagi adunan yang berbeza warna sehingga paras 3/4 papercup.
9. lepastu, dot-dot kan apam tu dengan adunan yang berbeza warna. Ikut citarasa masing-masing.
10. last sekali, kukus apam polkadot tu dalam pengukus yang telah dipanaskan selama 15 minit.



Yang ni hasil yang aku buat. Tapi ni aku pakai santan cair je sebab susu segar adek aku balun sampai habis. Disebabkan aku tak beli papercup dengan piping bag, so aku buat je kat dalam acuan kuih apam ni. Filling pun aku guna jem blackcurrant. So nama dia pun berubah jadi APAM PELANGI. Kreatif tak.. hehe..
Sesape nak share resepi ni, share je. Aku tak marah pun. Tak salah kalau kita kongsi sesama kan,. Yang kenyang kita jugak. Tak payah nak kedekut sangat la. Tak baik. Hehe..


6 comments: